Histórias

Empreender na educação

Como professora com nove anos de atuação em escola rural, percebo que os jovens do campo precisam se reconhecer como parte no processo de ensino e aprendizagem no meio em que vivem para que possam ser protagonistas das suas próprias histórias.

February 17, 2021

Imagem destacada na postagem

“Como professora com nove anos de atuação em escola rural, percebo que os jovens do campo precisam se reconhecer como parte no processo de ensino e aprendizagem no meio em que vivem para que possam ser protagonistas das suas próprias histórias. Para isso, precisam obter informações e incentivo para melhorar suas propriedades e conseguir acessar as novas tecnologias, pois alguns ainda sequer têm acesso à internet. Palavras chaves pra mim quando se trata de educação em áreas rurais são ‘autoestima, autoconhecimento e valorização’, que são fundamentais tanto para os educadores como para os educandos.

Aqui em Canguçu, temos um projeto de turno integral chamado Educcan – Educação do Campo de Canguçu –, que já permite um bom trabalho direcionado à aprendizagem das crianças e adolescentes rurais. E em 2020, eu e mais 13 colegas professores participamos do Programa de Boas Práticas de Empreendedorismo para a Educação, realizado pelo Instituto Crescer Legal, oportunidade que foi além de uma simples formação e transcende nosso pensamento sobre o que é empreender. A atividade trouxe uma metodologia prática e teórica e a abordagem de várias temáticas possíveis de adaptar em qualquer área, com foco em como se pode melhorar como ser humano respeitando o meio ambiente e os outros e como aprender a reconhecer nossas habilidades.

Os encontros, embora virtuais, não eram maçantes e possibilitavam troca de aprendizado e conhecimentos de novos saberes, o que era complementado por todo um suporte pedagógico. Não foi apenas um trabalho a mais, e sim como agregar novos conhecimentos de forma prática, tranquila e lúdica para nossos alunos. Quando entrei no programa, eu estava com a autoestima baixa, não me sentia capaz de administrar minhas aulas com ensino remoto. E, com o decorrer do curso, tudo isso mudou. Conectei-me comigo mesma e voltei a ser uma profissional confiante. Através da minha valorização pessoal, consegui elaborar atividades mais atrativas para os alunos. Foi muito bom fazer parte desse curso, pois me permitiu crescimento tanto profissional como pessoal.”

Professora Romélia Duarte Bittencourt, de Canguçu (RS), participante do Programa Boas Práticas em Empreendedorismo para a Educação, do Instituto Crescer Legal.

Mais Histórias

  • Imagem destacada na postagem

    Maturation and development

    “As farmer and rural producer, I have always lent support to my children in their choices and wished them success. When the opportunity emerged for teenagers to be apprentices at the Growing-Up Right Institute, we encouraged the youngest of my three children to enroll in the course and he ended up lucky enough to attend the course for two years[…]”

  • Imagem destacada na postagem

    Humanitarian Action

    “For some years we lived in Agudo and Rio Grande do Sul is in my heart, because it was the place where I stopped being a kid and matured. After the death of my stepfather and after concluding the Entrepreneurship and Rural Management course, my mother and I moved back to Florianópolis, where our family members live.[…]”

  • Imagem destacada na postagem

    Innovative experience

    “My experience at the Growing Up Right Institute is innovative, keeping away from what used to my professional job as a Social Assistant. Spending time with the apprentices and the identification of their realities have been inspiring. […]”

  • Imagem destacada na postagem

    Locally and globally

    “Although living in the interior of São Lourenço do Sul, I work as an IT support technician for a multinational company and every day I serve customers from Germany. My trajectory towards my professional international services is based on the formal study at school and university, and by holding in high esteem our countryside culture, especially the languages our ancestors spoke: Pomeranian and German. […]”

  • Imagem destacada na postagem

    Agro is everything

    Fábio de Bastos Bastos @fabio_bastos9 Agro is everything “With the certainty that it is possible to prosper in agro, I am planning to build my life based on rural activities. I believe that the rural sector will continue to be […]

  • Imagem destacada na postagem

    From apprentice to educator

    Educadora Vanessa Beise @vanessabeisee   “To me, to be an educator at the Growing Up Right Institute is a dream come true. I am very proud of my trajectory in the Institute, because I was a rural apprentice in 2016 […]

  • Imagem destacada na postagem

    Double pride

    “I have many reasons for being proud of my daughters: they are marvelous, polite, charismatic, devoted and focused on their studies. They are also responsible and have reached maturity, because they know what they want and where to go. For […]

  • Imagem destacada na postagem

    United in entrepreneurial activities

    “I am very proud of my daughter, because she is a very polite girl, focused on what she wants, mature, strong and with entrepreneurial spirit. To all this, the Growing Up Right Institute contributed a lot, making it possible for […]

  • Imagem destacada na postagem

    Mother’s love to overcome problems

    “My husband and I had a dream of adopting a child, and we listened to hour heart and chose Renan. He is a charming boy, endowed with skills, and demonstrates to have a very kind heart. Waking up every morning […]

  • Imagem destacada na postagem

    Solar energy on the farm

    “The electric energy used on my farm is now generated by the solar panel system. The idea to implement the solar panel system came from the high costs of electrical energy. Therefore, in my project stemming from the Entrepreneurship and […]